- Jesteś tutaj:
- www.sosnowiec.pl
- Miasto
- Zakochaj się w ...
- Zabytki Sosnowca
- PAROWÓZ TY51-22
PAROWÓZ TY51-22
| kategoria: Zabytki Sosnowca

Seria parowozów Ty51 powstała na skutek rosnącego zapotrzebowania na ciężkie parowozy towarowe. Parowozy te koncepcyjnie oparto na konstrukcji serii Ty246, zakupionej w 1946 roku z USA w ramach program dostaw parowozów dla kolei europejskich Ty51 miał ruszt z mechanicznym podajnikiem węgla (stokerem), stąd późniejsza nazwa „stokery”, ), powierzchnie ogrzewalną i przegrzewacza zmniejszono w celu poprawy pracy kotła przy stosowaniu gorszych gatunków węgla.
Parowóz Ty51-226 był ostatnim parowozem wyprodukowanym przez HCP Poznań dla PKP. Wyprodukowano 232 parowozy, 208 zakupiło PKP a 24 trafiły do górnictwa z czego 21 na "kolej piaskową", wśród których znalazł się Ty51-133.Produkcje parowozów serii Ty51 przerwano w 1957 roku, ostatnie parowozy zakupiło górnictwo. Parowozy te zasadniczo kierowano do obsługi tras o dużym natężeniu ruchu towarowego. Nieliczne maszyny tej serii wspierały Ty246 w obsłudze pociągów towarowych na trasie Śląsk - Trójmiasto. Do czasu elektryfikacji obsługiwały ruch towarowy na trasie dawnej Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej.Do końca lat sześćdziesiątych Ty51 zatrudniano głównie w ciężkim ruchu towarowym. Wzmożone dostawy lokomotyw spalinowych serii ST43 i ST44 oraz postępy elektryfikacji wyparły je do nieekonomicznych prac manewrowych, obsługi pociągów na liniach lokalnych i pociągów pasażerskich. Zdarzało się, że parowozy serii Ty51 prowadziły lokalne pociągi osobowe zestawione z 2 wagonów.
Na kolejach piaskowych Ty51 pracowały do 1992 roku prowadząc ciężkie pociągi z piaskiem podsadzkowym z kopalni piasku Kotlarnia.
Seria Ty51 była pierwsza na której zastosowano spawane kotły. Pierwsze egzemplarze miały jeszcze kotły nitowane, w następnych coraz szerzej stosowano spawanie.
Parowozy serii Ty51 przewyższały znacznie w osiągach serie Ty4 i Ty45. Na poziomym torze prowadziły ładowne pociągi o masie 2500 ton z prędkością 60 km/h lub 1160 ton przy 80 km/h.
Przy ciężkich składach były ekonomiczne w zużyciu węgla i pary dzięki właściwie dobranym rozmiarom kotła i maszyny parowej, duża pojemność skrzyni węglowej umożliwiała Ty51 długotrwałą pracę parowozu przy dużym obciążeniu. Główną wadą serii Ty51 było przeciążenie tyłu parowozu, różnica nacisków osi wynosiła ok. 3 ton co w eksploatacji powodowało pękanie tylnych części ostojnic. Niedopracowany okazał się podgrzewacz wody, a łożyska osi tendra wykazywały tendencje do grzania się.
- 16
- lutego 2025Niedziela
- -3oCTeraz
- -2oCJutro
- -2oCPojutrze